„Twój e-PIT” – nowy plan MF

Ministerstwo Finansów pochwaliło się nowym ambitnym planem, który ma ułatwić rozliczanie się z fiskusem dla sporej grupy podatników.

Usługa „Twój e-PIT” ma być rozwiązaniem dzięki któremu rozliczenie roczne będzie zrobione i udostępnione dla podatnika przez Krajową Administrację Skarbową. Rozliczenie będzie można przejrzeć, zaakceptować, uzupełnić o brakujące dane lub poprawić. Można też będzie nie robić w ogóle nic, a nasze rozliczenie zostanie uznane za złożone w terminie.
    Dla podatników nieposiadających prawa do ulg i nieprowadzących działalności gospodarczej będzie to na pewno spore uproszczenie. MF zapowiada, że również dane dotyczące ulgi na dzieci będą się pojawiały w zeznaniach dzięki połączeniu systemów informatycznych KAS z bazą PESEL. Podatnicy korzystający z ulgi na internet czy odliczeń z tytułu uczestnictwa w IKZE lub innych o których KAS nie będzie miała wiedzy będą mogli dodać je samodzielnie do przygotowanego zeznania.
    Ministerstwo zapowiada, że prezentowane rozwiązanie będzie dostępne w 2019 roku i w ten sposób będą przygotowane zeznania za 2018 rok. Ma to dotyczyć PIT-37 i PIT-38.
    Rok później udostępnione mają być również zeznania PIT-36 i PIT-36L. W tym przypadku podatnik sam będzie musiał dodać informacje dotyczące przychodów i kosztów z prowadzonej działalności gospodarczej, ale dane dotyczące składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne mają się pobierać automatycznie z rejestrów ZUS.
    Udogodnienia które zapowiada MF będą wymagały zmian w przepisach i infrastrukturze informatycznej KAS, ale również kampanii informacyjnej prowadzonej na szeroką skalę. Za rok będziemy już wiedzieli czy udało się zrealizować plany Ministerstwa.

Grzegorz Kusyk Kancelaria Prawdno-Podatkowa Marek RudyAutor: Grzegorz Kusyk
    Ekspert ds. rachunkowości podatkowej