W terminie od 1 kwietnia 2014r. do 31 lipca 2014r. musimy zdecydować co jest dla nas najkorzystniejsze: Otwarte Fundusze Emerytalne czy indywidualne subkonto w ZUS. Na ten temat wypowiada się wielu specjalistów i nie ma jednoznacznej podpowiedzi.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zamieściło na swojej stronie następującą informację:

„ Zmiany są częścią reformy systemu emerytalnego, która weszła w życie 14 stycznia br. Co jeszcze się zmieniło? Fundusze przekazały do ZUS nieakcyjną część swoich portfeli i nie mogą już kupować obligacji skarbowych. W zamian mogą więcej inwestować w realną gospodarkę: akcje, obligacje samorządowe, drogowe czy korporacyjne. Zyskały również możliwość pożyczania papierów wartościowych.

Osoby, które zostaną w OFE, będą przekazywały do niego składkę w wysokości 2,92% wynagrodzenia brutto. Pobierane przez fundusze opłaty od składek spadną z 3,5% do 1,75% (w tym z 0,8% do 0,4% opłata na ZUS). Fundusze będą także mniej pobierały za zarządzanie środkami swoich klientów.

Prawo do dziedziczenia przysługuje bez względu na podjętą decyzję. Dodatkowo zostało ono wydłużone w przypadku subkonta w ZUS – zgromadzone środki mogły być dziedziczone do 3 lat po przejściu na emeryturę ubezpieczonego.

Środki zgromadzone w OFE na 10 lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego będą stopniowo przenoszone do ZUS na subkonto w celu zminimalizowania ryzyka związanego z wahaniami na giełdzie. Wypłatą emerytur zajmie się ZUS. Ich waloryzacja będzie się odbywała na dotychczasowych zasadach.

Zmiany objęły także trzeci filar, czyli dobrowolne odkładanie na starość. Zasady oszczędzania na Indywidualnych Kontach Emerytalnych są teraz prostsze i bardziej przejrzyste. Procentową ulgę podatkową zastąpiła ulga kwotowa w wysokości 120% średniego wynagrodzenia. Obniżony został także podatek od wypłaty środków z IKZE – z obecnych 18% i 32% do 10%.”

Wniosek: decyzja czy chcemy pozostać w ZUS-ie czy odkładać pieniądze w OFE należy do Nas.

Osoby, które chcą, aby część ich składki emerytalnej nadal trafiała do OFE, mogą w okresie od 1 kwietnia 2014r. do dnia 31 lipca 2014 r. złożyć w ZUS oświadczenie o dalszym przekazywaniu składki do OFE. Decyzję będzie można podjąć także w momencie podjęcia pierwszej pracy.

Osoba, która nie zadeklaruje pozostania w OFE, zostanie w ZUS i od tej pory składki, które trafiały do OFE, będą ewidencjonowane na indywidualnym subkoncie w ZUS. Decyzja o pozostaniu w OFE lub wyłącznie w ZUS nie będzie ostateczna. Zmienić zdanie będzie można znów w 2016 roku, a następnie co cztery lata. Oświadczenie można złożyć osobiście, listownie lub przez Internet, na Platformie Usług Elektronicznych ZUS: pue.zus.pl.